همه قیمت ها همیشه بروز هستند ، با خیال راحت خرید کنید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بررسی تخصصی قول شیائومی می ۱۱ اولترا

بررسی تخصصی قول شیائومی می ۱۱ اولترا

بررسی گوشی شیائومی می ۱۱ اولترا

شیائومی در ماه مارس سال ۲۰۲۱، از بهترین و قدرتمندترین گوشی خود یعنی می ۱۱ اولترا رونمایی کرد. محصولی که آمد بهترین گوشی اندرویدی کنونی یعنی گلکسی S21 اولترا را به چالش بکشد و کاملا هم تلاش مؤثری بود.

از طراحی فوق‌العاده و مواد باکیفیت در ساخت بدنه گرفته تا نمایشگر بی‌نظیر، شارژر سریع و دوربین قدرتمندی با قابلیت زوم دیجیتال ۱۲۰ برابری، می ۱۱ اولترا انگار توانست در یک سری جنبه‌ها نماینده‌ی سامسونگ را پشت سر بگذارد.

بررسی تخصصی قول شیائومی می ۱۱ اولترا

 

البته محصولی با چنین امکانات و قابلیت‌هایی، فقط رقیبی برای گلکسی S21 اولترا نیست و برای نماینده‌های جدید اپل هم رقیب سرسختی به حساب می‌آید.

به همین خاطر شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که اگر قصد خرید یک پرچم‌دار را در سال ۲۰۲۱ داشته باشید، کدام یک از این گوشی‌ها ارزش خرید بیشتری دارند؟

آیا با نمایشگری عالی، عملکرد سخت‌افزاری کم‌نظیر، دوربین‌های باکیفیت، باتری پر ظرفیت و بسیاری از قابلیت‌های خوب دیگر، می‌توان رقبای سرسختی چون وان‌پلاس ۹ پرو، گلکسی S21 اولترا و آیفون ۱۲ پرو مکس را شکست داد؟

در ادامه به پاسخ این پرسش خواهیم رسید.

نقاط قوت و ضعف شیائومی می ۱۱ اولترا در یک نگاه

بررسی تخصصی قول شیائومی می ۱۱ اولترا

بررسی تخصصی قول شیائومی می ۱۱ اولترا

طراحی

شیائومی می ۱۱ اولترا
۸٫۴ × ۷۴٫۶ × ۱۶۴٫۳ میلی‌متر
۲۳۴ گرم
جنس پنل پشت از سرامیک، فریم از آلومینیوم، پوشش نمایشگر از جنس شیشه‌ی گوریلا گلس Victus
دارای استاندارد ضد آب IP68 – مقاوم در برابر نفوذ آب در عمق ۱٫۵ متری به مدت ۳۰ دقیقه

از لحاظ طراحی، با یکی از بهترین گوشی‌های سال ۲۰۲۱ طرف هستیم.

جنس بدنه‌ی گوشی از سرامیک است و فریم آن هم با آلومینیوم ساخته شده تا وقتی گوشی را در دست می‌گیرید، بی‌نهایت لذت ببرید.

علاوه بر این‌ها،‌ کیفیت ساخت می ۱۱ اولترا هم بسیار بالاست و این موضوع حتی با یک نگاه ساده هم به‌خوبی قابل فهم است.

گوشی به گونه‌ای طراحی شده که اثرانگشت روی آن نمی‌شیند اما به دلیل سطح لغزنده‌ای که دارد، توصیه می‌شود حتما از یک قاب محافظ و محافظ صفحه برای حفاظت هرچه بیشتر آن استفاده کنید. چون حتی وزن ۲۳۴ گرمی هم کمکی به محکم نشستن آن درون دست نمی‌کند.

بررسی تخصصی قول شیائومی می ۱۱ اولترا

پنل چلو

روی پنل جلویی شاهد نمایشگری ۶٫۸ اینچی هستیم که از چهار سمت خمیده است. در نتیجه تجربه‌ی کار با ژست‌های ناوبری نظیر سوایپ از بالا به پایین یا برعکس فوق‌العاده لذت‌بخش خواهد بود بدون اینکه به خاطر گوشه‌های تیز گوشی، در انجام این فرایند با مشکل مواجه شوید.

پنل پشت

پنل پشتی، جایی که یک ماژول دوربین بسیار بزرگ و شاید بتوان گفت بزرگترین ماژول دوربینی که تاکنون مشاهده کردید حضور دارد و میزبان سنسورهای گوناگونی است.

اما یکی از مزیت‌هایی که این ماژول بزرگ دارد این است که چون سرتاسر بخش بالایی پنل پشتی کشیده شده، وقتی آن را روی سطح صاف قرار دهید تلو تلو نمی‌خورد. بیرون‌زدگی آن از بدنه هم بسیار زیاد است اما در مجموع، چیزی نیست که تأثیر منفی روی تجربه‌ی کاربری بگذارد.بررسی تخصصی قول شیائومی می ۱۱ اولترا

یکی از دلایلی که باعث شده این ماژول تا این اندازه بزرگ باشد، نمایشگر ثانویه‌ای است که برای ثبت تصاویر سلفی با دوربین اصلی و نمایش اعلانات در نظر گرفته شده اما به نظر می‌رسد آن کاربردی را که انتظار دارید نداشته باشد.

البته در ادامه به این موضوع هم خواهیم رسید که چرا فکر می‌کنیم وجود نمایشگر ثانویه روی ماژول دوربین آن‌قدرها هم ایده‌ی خوبی نیست.

بررسی تخصصی قول شیائومی می ۱۱ اولترا

روی فریم‌های بالا و پایین دستگاه شاهد تعبیه‌ی بلندگوهای استریو هستیم که گویا توسط شرکت Harman/Kardon تنظیم شده‌اند و به طرز عجیبی کیفیت بالایی دارند. مهم نیست وضوح صدا را تا چه اندازه افزایش می‌دهید، گوشی بهترین و شفاف‌ترین صدا را برایتان ارائه می‌دهد.

جک هدفون در هیچ یک از بخش‌های این محصول دیده نمی‌شود اما سنسور مادون قرمز مثل همیشه حضور دارد تا کنترل لوازم هوشمند خانه ممکن باشد.

از لحاظ طراحی شیائومی سنگ تمام گذاشته اما نکته‌ای که وجود دارد این است که مانند هر گوشی ۶٫۸ اینچی، می ۱۱ اولترا هم برای آن دسته از کاربرانی که دست‌های کوچکی دارند مناسب نیست.

بررسی تخصصی قول شیائومی می ۱۱ اولترا

باید به نقاط ضعف گوشی در این بخش، ماژول بسیار بزرگ دوربین را هم اضافه کنیم که می‌توانست بدون نمایشگر ثانویه‌ی نه چندان کاربردی، فضای کمتری از پنل پشتی را اشغال کند.

از نقاط قوت این محصول در بخش طراحی هم می‌توان به استفاده از شیشه‌ی محافظ قدرتمند گوریلا گلس Victus و بهره‌مندی از استاندارد ضد آب IP68 اشاره کرد که گوشی را در برابر نفوذ آب و گرد و خاک کاملا حفظ می‌کند.

نمایشگر

۶٫۸۱ اینچ
پنل از جنس AMOLED با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز
پشتیبانی از +HDR10، دالبی ویژن، بیشینه‌ی روشنایی ۱۷۰۰ نیت
وضوح ۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ – تراکم پیکسلی ۵۱۵ پیکسل بر هر اینچ 

در بخش نمایشگر به جرأت می‌توان گفت با یک شاهکار طرف هستیم. شیائومی تا جایی که امکان داشت در بخش نمایشگر این گوشی سنگ تمام گذاشت تا در نتیجه، محصولی را شاهد باشیم که حتی می‌تواند گلکسی S21 اولترا را هم به چالش بکشد یا در مواقعی بهتر از آن ظاهر شود.

این نمایشگر از پنل OLED بهره می‌برد که با یک سری ترفندهای نرم‌افزاری، به عمق رنگ ۱۰ بیتی دست پیدا می‌کند.

چیزی که باعث شگفتی کاربران شده، کیفیت و وضوح نمایشگر است. زاویه‌ی دید، بازتولید رنگ‌ها و به‌خصوص بیشینه‌ی روشنایی بی‌نظیر هستند و جای هیچ بحثی را باقی نمی‌گذارند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که هنگامی که گوشی را خریداری می‌کنید، تنظیمات نمایشگر روی حالت پیش‌فرض قرار دارد به همین خاطر شاید با رنگ‌های سرد و کیفیتی نه چندان جالب مواجه شوید.

بررسی تخصصی قول شیائومی می ۱۱ اولترا

شیائومی معتقد است اگر تنظیمات مربوطه را روی حالت Sunlight mode قرار دهید، نه تنها وضوح و درخشندگی تصویر بالا خواهد بود بلکه می‌توان به روشنایی خیره‌کننده‌ی ۱۷۰۰ نیت هم دست پیدا کرد که البته در بررسی‌ها و در حالت معمولی، این عدد در نهایت به ۸۰۰ نیت رسید.

در این نمایشگر رفرش‌ریت به ۱۲۰ هرتز می‌رسد که البته کاربر در صورت تمایل می‌تواند آن را روی ۶۰ هرتز هم قرار دهد. اما چیزی که بیشتر جلب توجه می‌کند، پشتیبانی از این رفرش‌ریت حتی در وضوح +QHD است که در گلکسی S21 اولترا هم شاهد آن هستیم.

اگر در این وضوح، رفرش‌ریت روی ۱۲۰ هرتز قرار گیرد، قطعا تجربه‌ی بی‌نظیری از تماشای محتوا خواهید داشت اما باید به این نکته‌ی منفی هم توجه داشته باشید که باتری در این حالت به شدت سریع، تخلیه می‌شود.

اما لطف خرید گوشی‌های این‌چنینی، استفاده از قابلیت‌های جذابی مثل همین است، حداقل در استفاده‌ی معمولی.

شما عزیزان می‌توانید در جدول زیر، آمار و امتیاز نمایشگر این گوشی را در مقایسه با بهترین‌های امسال و سال گذشته نظیر گلکسی S21 اولترا، گلکسی نوت ۲۰ اولترا، وان‌پلاس ۹ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس مشاهده کنید.

بیشینه‌ی روشنایی (بیشتر بهتر) حداقل میزان روشنایی (کمتر بهتر) کنتراست تصویر (بیشتر بهتر) دمای رنگ گاما DELTA E RGBCMY (کمتر بهتر) DELTA E GRAYSCALE (کمتر بهتر)
گلکسی S21 اولترا ۸۸۹  (عالی) ۱٫۵ (عالی) غیرقابل اندازه‌گیری (عالی) ۶۸۳۴ (عالی) ۲٫۰۱ ۲٫۳۶ (خوب) ۶٫۴۴ (متوسط)
آیفون ۱۲ پرو مکس ۸۳۲ (عالی) ۲ (عالی) غیرقابل اندازه‌گیری (عالی) ۶۷۳۳ (عالی) ۲٫۱۹ ۲٫۲۵ (خوب) ۶٫۷۷ (متوسط)
شیائومی می ۱۱ اولترا ۸۲۸ (عالی) ۲٫۳ (عالی) غیرقابل اندازه‌گیری (عالی) ۷۴۹۱ (خوب) ۲٫۳۱ ۲٫۵۷ (خوب) ۶٫۰۵ (متوسط)
وان‌پلاس ۹ پرو ۷۶۴ (عالی) ۲٫۲ (عالی) غیرقابل اندازه‌گیری (عالی) ۶۸۳۵ (عالی) ۲٫۲۲ ۲٫۱۲ (خوب) ۶ (متوسط)
گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۶۹۱ (عالی) ۱٫۶ (عالی) غیرقابل اندازه‌گیری (عالی) ۶۷۷۷ (عالی) ۱٫۹۵ ۳٫۱۶ (خوب) ۷٫۶۵ (متوسط)

نمایشگر ثانویه

نمایشگر ۱٫۱ اینچی از نوع AMOLED

شیائومی نمایشگر ۱٫۱ اینچی مچ‌بند می بند ۵ را در گوشه‌ای از ماژول دوربین این گوشی استفاده کرده و در حالی که شاید در نگاه اول بسیار جالب و هیجان‌انگیز باشد، اما به نظر می‌رسد بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی دارد تا اینکه واقعا کاربردی باشد.

قطعا بسیاری از کاربران دوست دارند گوشی آن‌ها ساعت و تاریخ و اعلانات را بدون اینکه کاملا روشن باشد به نمایش بگذارد. هدف از طراحی قابلیت نمایشگر روشن هم همین بود.

حال مشکلی که پیش می‌آید این است که برای مشاهده‌ی تاریخ و ساعت از طریق این نمایشگر کوچک، کاربر حتما باید گوشی را روی نمایشگر قرار دهد. از طرفی هم فقط ۳۰ ثانیه اطلاعات یاد شده برایش به نمایش در می‌آید و سپس ناپدید می‌شود.بررسی تخصصی قول شیائومی می ۱۱ اولترا

تنها استفاده‌ی مهمی که می‌توان از این نمایشگر کوچک داشت، همان ثبت تصاویر سلفی با دوربین اصلی است که نتیجه‌ی خوبی را هم رقم نمی‌زند.

در واقع اگر تصور کنیم جز این یک نمونه کاربرد دیگری هم برای این نمایشگر وجود دارد، تا حدودی اشتباه کرده‌ایم. اینکه می‌گوییم یک ویژگی نه چندان کاربردی البته به این خاطر است که می‌شد به شکل بهتری از چنین قابلیتی بهره برد تا اینکه فقط برای عکاسی سلفی استفاده شود.

عملکرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸
 (۱ هسته‌ی ۲٫۸۴ گیگاهرتز Cortex-X1 و ۳ هسته‌ی ۲٫۴۲ گیگاهرتز Cortex-A78 و ۴ هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتز Cortex-A53)
۲۵۶/۸، ۲۵۶/۱۲، ۵۱۲،۱۲ گیگابایت – حافظه‌ی داخلی از نوع UFS 3.1
پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۶۶۰
اندروید ۱۱ سوار بر رابط کاربری MIUI 12.5

می ۱۱ اولترا در حال حاضر قدرتمندترین پرچم‌دار موجود اندرویدی است و این را مدیون استفاده از پردازنده‌ی فوق‌العاده قدرتمند اسنپدراگون ۸۸۸ است.

می ۱۱ اولترا در مدل‌هایی با ۸ یا ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی در دسترس قرار دارد که کاربر در هیچ یک از آن‌ها امکان افزایش ظرفیت حافظه‌ی داخلی از طریق کارت حافظه‌ی جانبی را ندارد.

رابط کاربری

بهره‌مندی از رابط کاربری بسیار سبک و بهینه‌ی MIUI باعث شده کاربر تجربه‌ی بسیار روان و لذت‌بخشی از گشت و گذار بین منوهای مختلف گوشی داشته باشد.

بعید به نظر می‌رسد کاربران، حتی آن‌هایی که استفاده‌ی سنگین از گوشی دارند، در طول روز با یک لگ یا هنگ مواجه شوند.

در بخش نرم‌افزار اندروید ۱۱ را سوار بر رابط کاربری MIUI 12.5 شاهد هستیم که تعادل بی‌نظیری بین قابلیت‌های کاربردی و عملکردی بهینه در مصرف انرژی دارد.

حسگر

حسگر اثرانگشت به‌کار رفته در زیر نمایشگر OLED عملکرد دقیق و سریعی دارد و هیچ مشکل خاصی از بابت شناسایی انگشت کاربران به وجود نخواهد آمد.

البته حین شناسایی یک لرزش کوچکی هم روی دستتان حس خواهید کرد که شاید برای عده‌ای ناخوشایند باشد که در این صورت می‌توانید از تشخیص چهره استفاده کنید که عملکرد سریع و دقیقی دارد اما قطعا به اندازه‌ی اثرانگشت، ایمن نیست.

دوربین

دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، لنز ۲۴ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/2٫۰، دارای سنسور فوکوس خودکار لیزری و لرزشگیر اپتیکال
دوربین فوق عریض ۴۸ مگاپیکسلی، لنز ۱۲ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/2٫۲، امکان عکاسی با زاویه‌ی ۱۲۸ درجه
دوربین تله‌فوتو، لنز ۱۲۰ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/4٫۱، امکان بزرگ‌نمایی ۵ برابری اپتیکال
امکان فیلم‌برداری با وضوح ۸K و سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه، ۴K با سرعت ۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه، ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰/۶۰/۱۲۰/۲۴۰/۹۶۰/۱۹۲۰ فریم بر ثانیه – پشتیبانی از +HDR10
دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی، لنز ۲۷ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/2٫۲ – امکان فیلم‌برداری در وضوح ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه و ۷۲۰P با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه

این‌طور که به نظر می‌رسد، آنچه که بیشتر از همه باعث شده گوشی شیائومی می ۱۱ اولترا بین کاربران جلب توجه کند، دوربین‌های قدرتمندی است که درون ماژول بزرگ آن تعبیه شده‌اند. سوا از بحث نرم‌افزاری، سنسوری هم که در دوربین‌های این گوشی استفاده شده‌اند بسیار قدرتمند هستند.

سنسور دوربین اصلی ۱/۱٫۱۲ اینچی است و سامسونگ هم آن را تولید کرده تا شاهد یکی از بزرگترین سنسورهایی باشیم که تا به این لحظه درون یک گوشی هوشمند استفاده شده.

این سنسور از فناوری ترکیب پیکسل بهره می‌برد و ۵۰ مگاپیکسلی است

دوربین 48 mp و تله فتو

در کنار این دوربین اما دو دوربین دیگر هم قرار گرفته‌اند که شامل یک سنسور فوق عریض ۴۸ مگاپیکسلی و تله‌فوتو با همین اندازه می‌شوند. دوربین فوق عریض به‌کار رفته در این گوشی قادر است تصاویر بسیار عریضی با زاویه‌ی ۱۲۸ درجه ثبت کند که تاکنون در هیچ گوشی هوشمندی شاهد آن نبودیم.

دوربین تله‌فوتو هم می‌تواند تا ۵ برابر به صورت اپتیکال روی سوژه‌ها زوم کند. سنسوری که درون این دو دوربین به‌کار رفته کوچکتر از سنسور دوربین اصلی بوده و ۱٫۲ اینچی است.

به صورت کلی، تصاویری که توسط دوربین این گوشی به ثبت می‌رسند کیفیت خوبی دارند. میزان جزئیات در تمامی شرایط نوری بالاست،

عکاسی در نور شب

وقتی با شیائومی می ۱۱ اولترا در نور شب به عکاسی بپردازید، گوشی به صورت خودکار به حالت شب (Night mode) سوییچ می‌کند.

یک مشکلی که وجود دارد این است که به نظر می‌رسد دوربین تله‌فوتوی می ۱۱ اولترا تمایل خاصی به روشن نشان دادن نقاط تیره ندارد.

در واقع نقاط تیره در این حالت روشن نمی‌شوند، بلکه نقاط روشن بسیار روشن‌تر به نمایش گذاشته می‌شوند که به همین خاطر گاهی اوقات نتایج به‌دست آمده خیلی رضایت‌بخش نیستند.

عکاسی در حالت پرتره

تصاویر پرتره هم کیفیت خوبی دارند اما باز هم جزئیات در آن‌ها به خوبی آنچه که در گوشی‌های مطرح بازار مشاهده کردیم نیستند.

البته اگر همین‌طوری به تصاویر نگاه کنید، جز یک نتیجه‌ی فوق‌العاده، چیز دیگری نمی‌بینید. مگر اینکه تصاویر را با نمونه‌های ثبت شده توسط گوشی‌های قدرتمند دیگر مقایسه کنید.

اما آنچه که می ۱۱ اولترا در انجام آن بی‌نظیر ظاهر شد، جداسازی سوژه از پس‌زمینه است که به‌خاطر وجود سنسور مدت پرواز (ToF) است.

عکاسی سلفی

در عکاسی سلفی نکات جالب زیادی وجود دارد که باید به آن اشاره کرد. تصاویر ثبت شده با این دوربین خوب و باکیفیت هستند اما بدیهی است اگر گوشی را برگردانید و با کمک آن نمایشگر کوچک که فایده‌ی دیگری هم ندارد، با دوربین اصلی به عکاسی سلفی بپردازید، جزئیات بیشتری را شاهد خواهید بود.

باتری و شارژر

باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
شارژر سریع ۶۷ واتی – ۱۰۰ درصد شارژ در مدت زمان ۳۶ دقیقه (تبلیغات)
پشتیبانی از شارژر سریع بی‌سیم – ۱۰۰ درصد شارژ در مدت زمان ۳۹ دقیقه (تبلیغات)
پشتیبانی از فناوری شارژ معکوس ۱۰ واتی
پشتیبانی از +Quick Charge 4 و Power Delivery 3.0

اگرچه گوشی‌های شیائومی به خاطر رابط کاربری بهینه‌ای که دارند، در مصرف انرژی همیشه عملکرد خوبی داشته‌اند اما این گوشی به رغم استفاده از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، تنها ۱ روز شما را همراهی می‌کند.

اگر گوشی را به صورت کاملا معمولی استفاده کنید و صفحه نمایش ثانویه را هم غیرفعال کنید، می ۱۱ اولترا شاید ۱ روز و نیم و حتی ۲ روز هم همراهی‌تان کند. جالب اینجاست که عملکرد می ۱۱ اولترا در حفظ شارژ در انجام بازی در رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز فوق‌العاده بود.

این گوشی حتی توانست گلکسی S21 اولترا را هم با تقریبا دو برابر زمان بیشتر پشت سر بگذارد.

اما نقطه قوت اصلی این گوشی شارژر بسیار سریع ۶۷ واتی آن است که برخلاف پرچم‌دارهای سامسونگ و اپل  در مدت زمان کمتر از ۱ ساعت شارژ گوشی خود را از ۰ به ۱۰۰ برساند.

امتیاز وب‌سایت PhoneArena به شیائومی می ۱۱ اولترا: ۸٫۵ از ۱۰

به نظر می‌رسد می ۱۱ اولترا یکی از بهترین پرچم‌دارهای سال ۲۰۲۱ باشد اما با توجه به اینکه تفاوت قیمتی آن با S21 اولترا حدودا ۱۰۰ دلار در مدل پایه است، شاید بتوان آن را گزینه‌ی مناسب‌تری از گلکسی S21 اولترا دانست.

شیائومی می ۱۱ اولترا با در اختیار داشتن نمایشگری بسیار باکیفیت با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، کیفیت ساخت بالا، عملکرد سخت‌افزاری کم‌نظیر و بسیاری عوامل دیگر، یکی از گوشی‌های خوب بازار است که اگر به محصولات شیائومی علاقه‌مند باشید، قطعا خوشحالتان می‌کند.

اما اگر به دنبال محصولی هستید که در بخش دوربین عملکرد بهتری دارد و در به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری رویه‌ی مشخص و بهتری دارد، گر برای طول عمر بالای باتری اهمیت قائل باشید گلکسی S21 و آیفون ۱۲ پرو مکس می‌توانند انتخاب بهتری باشند.

برای اطلاع از قیمت دوربین پشت گوشی شیائومیRedmi Note 8 به سایت شآرسل مراجعه کنید.

عسل امیدوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *