همه قیمت ها همیشه بروز هستند ، با خیال راحت خرید کنید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چیپست چیه و تفاوتش با cpu

چیپست چیه و تفاوتش با cpu

چیپ گوشی

برای ساخت کامپیوتر و یا موبایل باید یه سری چیپ ها را روی مادر برد تعبیه کنید که هرکدام از این چیپ ها کار مخصوص به خود را انجام می دهد اما در صورتی که برای هرکاری از یک چیپ خاص استفاده کنید.

حجم مادر برد کامپیوتر و موبایل بسیار بزرگ می شود به همین دلیل اکثر شرکت های سازنده تصمیم گرفتند که از یک قطعه سخت افزاری با حجم بسیار کم استفاده کنند تا همه عملیات مورد نیاز را انجام دهد این قطعه سخت افزاری چیپست نام دارد.

چیپست چیه و تفاوتش با cpu

 

یک سیستم عامل هوشمند در صورتی درست کار می کند که شامل قطعاتی مثل cpu و گرافیک RAM و سایر قطعات سخت افزاری دیگر باشد اما اگر بخواهید همه ی این قطعات سخت افزاری را روی یک Matherboard تعبیه کنید نمی توان آن را در یک گوشی و یا کیس کامپیوتر قرار دهید

چیپست چیه و تفاوتش با cpu

به همین دلیل طراحان سخت افزاری یک قطعه ی کوچک که شامل همه موارد ذکر شده باشد طراحی کرده اند که چیپست نام دارد در واقع چیپست chipset یک پکیج کامل از تمامی چیپ های یک کامپیوتر و یا گوشی می باشد.

به هرکدام از قطعات سخت افزار که کمک می کند عملیاتی که شما در گوشی انجام میدهید را نشان دهد چیپ گفته می شود. چیپست دربر گیرنده مدار هایی مثل وای فای، بلوتوث، دوربین و … نیز می باشد. به اختصار SoC معروف است

cpu

واحد پردازش مرکزی (CPU) که از آن با عنوان مغز رایانه یاد می‌شود، تنها واحد پردازشی رایانه نیست؛ اما مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

سی‌پی‌یو در واقع آن بخش از رایانه است که اقدامات، محاسبات و اجرای برنامه‌ها را بر عهده دارد.

چیپست چیه و تفاوتش با cpu

سی‌پی‌یو داده‌های دستوری را از RAM دریافت، کدگشایی و پردازش می‌کند و تحویل می‌دهد. سی‌پی‌یو در انواع و اقسام دستگاه‌ها از رایانه‌ و لپ‌تاپ‌ گرفته تا گوشی‌ هوشمند، تبلت‌ و تلویزیون‌ هوشمند وجود دارد.

این تراشه‌ی کوچک و معمولا مربع‌شکل روی بورد اصلی دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و با سایر سخت‌افزارها برای اجرای رایانه‌ی شما در تعامل است.

تفاوت چیپست و Cpu

چيپست بزرگتر از پردازنده اصلي است که اکثر قطعات اصلي و حياتي گوشي درون آن قرار دارند و CPU يا پردازنده يکي از اين قطعات است.

انواع چیپست

در حوزه موبایل‌های هوشمند، کمپانی‌های سامسونگ، مدیا تک، هوآوی و کوالکام از مهم‌ترین تولیدکنندگان چیپست به شمار می‌آیند.
اکثر موبایل‌ها در بازار به چیپست های یکی از این کمپانی‌ها مجهز می‌باشند.

چیپست چیه و تفاوتش با cpu

کوالکام بزرگ‌ترین تولیدکننده چیپست‌موبایل به شمار می‌رود و چیپست‌های این شرکت تحت برند اسنپدراگون به بازار عرضه می‌شوند.

چیپست چیه و تفاوتش با cpu

پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ این کمپانی در چیپست‌های پریمیوم به کار می‌روندکه در مجموعه اسنپدراگون ۸۰۰ دسته‌بندی می‌شوند.

سری میان رده این محصولات اسنپدراگون ۶۰۰ و ۷۰۰ می‌باشند.
کمپانی سامسونگ نیز چیپست‌ موبایل اگزینوس را در سه سری دسته‌بندی می­‌کند: پریمیوم، میان رده و مقرون‌به‌صرفه.

عسل امیدوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *