همه قیمت ها همیشه بروز هستند ، با خیال راحت خرید کنید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی تاچ ، ال سیدی TFT ,OLED و اورجینال

معرفی تاچ ، ال سیدی TFT ,OLED و اورجینال

تاچ ال سی دی TFT

صفحه نمایش ال سی دی LCD

LCD مخفف Liquid Crystal Display به معنای نمایشگر کریستال مایع است و نام آن به مجموعه ای از کریستال های مایعی که توسط نور پس زمینه روشن می شوند برمی گردد و هزینه نسبتا پایین و فراوانی شان باعث شده که آن ها به انتخاب محبوبی برای استفاده در گوشی های هوشمند و سایر دستگاه ها تبدیل شوند.

مشخصات ال سی دی TFT (تی اف تی)

معرفی

در میان گوشی های هوشمند، شما هر دو نوع صفحه نمایش ال سی دی TFT و IPS را دارید TFT. مخفف Thin Film Transistor به معنای ترانزیستور لایه نازک می باشد و نسخه پیشرفته تری از ال سی دی است که از ماتریکس فعال استفاده می کند(همانند AM در AMOLED ).

ماتریکس فعال یعنی هر پیکسل به صورت جداگانه به یک ترازیستور و خازن متصل شده است. مزیت اصلی صفحه نمایش TFT هزینه ساخت نسبتا پایین و افزایش کنتراست در مقایسه با ال سی دی های قدیمی است.

نقطه ضعف TFT LCDs مصرف انرژی بیشتر نسبت به دیگر ال سی دی ها و این که زوایای دید و بازتولید رنگ خیلی خوب ندارد می باشد. به این دلایل و کاهش قیمت گزینه های جایگزین TFT باعث شده است تا صفحه نمایش های TFT را امروزه در گوشی های موبایل کمتر ببینیم.

نکته ضعف ال سی دی TFT

نقطه ضعف TFT LCDs مصرف انرژی بیشتر نسبت به دیگر ال سی دی ها و این که زوایای دید و بازتولید رنگ خیلی خوب ندارد می باشد. به این دلایل و کاهش قیمت گزینه های جایگزین TFT باعث شده است تا صفحه نمایش های TFT را امروزه در گوشی های موبایل کمتر ببینیم.

TFT چیست

Tft مخفف واژه انگلیسی (Thin Film Transistor) به معنی فیلم یا نمایش نازکتر ترانزیستور(ترانزیستور مهم‌ترین قطعه مداری در الکترونیک است و برای تقویت یا قطع و وصل سیگنال‌ها به کار می‌رود. ترانزیستور یکی از ادوات حالت جامد است که از مواد نیمه‌رسانایی مانند سیلیسیم و ژرمانیم ساخته می‌شود. یک ترانزیستور در ساختار خود دارای پیوندهای نوع N و نوع P است.)

ترانزیستورهای این نمایشگرها به‌صورت لایه‌ای نازک در پشت آن‌ها قرار گرفته است.

نحوه ساز و کار ال سی دی TFT

برای آگاهی از این تکنولوژی بهتر است نحوه عملکرد آن را با LCD های معمولی مقایسه کنیم:

بطور کلی کلیه pixel ها در LCD بر حسب شماره سطر و ستونی که در آن قرار گرفته‏اند، آدرس‏دهی می‏شوند.

زمانی که همه pixel هایی که در یک سطر قرار گرفته‏اند با یک ولتاژ منفی تحریک شوند و همه pixel هایی که در یک ستون قرار گرفته‏اند با یک ولتاژ مثبت شارژ شوند، آن پیکسلی که در تقاطع این سطر و ستون قرار گرفته است بالاترین ولتاژ را دریافت کرده و سوئیچ می‏شود.

ایراد این حالت این است که همه پیکسل‏هایی که در آن سطر و ستون قرار گرفته‏اند میزان کمی از آن ولتاژ را دریافت می‏کنند و اگر چه بطور کامل سوئیچ نمی‏شوند ولی حالت سایه روشن پیدا می‏کنند. این مشکل در تکنولوژیTFT رفع شده است.

نکات ضعف ال سی دی TFT

Lcd tft Samsung  که در بازار موجود می باشند دارای هزینه پایینتری نسبت به ال سی دی های OLED  و اورجینال می باشند که عوامل زیر را می توان علت اصلی آن دانست:

  1. ضخیم بودن LCD به علت قرار گرفتن چند لایه روی هم و در نتیجه بالا قرار گرفتن LCD  روی شاسی
  2. پایینتر بودن کیفیت تصویر و عملکرد تاچ نسبت به اورجینال و دو آی سی

بد عمل کردن دکمه BACK , OPTION  به علت عدم اتصال

صفحه نمایش های AMOLED

AMOLED مخفف عبارت Active Matrix Organic Light-Emitting Diode به معنای دیود تابنده نور ارگانیک ماتریس فعال می باشد. در حالی که ممکن است این عبارت پیچیده به نظر برسد اما در واقعیت این طور نیست.  OLED

 صرفا اصطلاحی برای بیان یک نوع دیگر از تکنولوژی صفحه نمایش لایه نازک است.

OLED یک ماده ارگانیک است و همانطور که از اسم آن برمی آید زمانی که یک جریان از آن عبور کند از خودش نور منتشر می کند. برعکس پانل های ال سی دی که دارای نور پس زمینه بودند، صفحه نمایش های OLED همیشه خاموش هستند تا زمانی که از داخل پیکسل ها جریان برق عبور کند.

این بدان معناست که صفحه نمایش های OLED رنگ مشکی تیره تری دارند و زمانی که رنگ های تیره تر یا سیاه روی صفحه نمایش نشان داده می شود انرژی کمتری مصرف می کنند. با این حال تم های رنگ روشن تر روی صفحه نمایش AMOLED مصرف انرژی بسیار بیشتری نسبت به آن چه ال سی دی با همان تم مصرف می کند دارند.

اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را نگاه کنیم، صفحه نمایش های AMOLED را می توان بسیار نازک تر از ال سی دی ها ساخت زیرا آن ها نیاز به لایه نور پس زمینه ندارند و همچنین می توانند بسیار قابل انعطاف پذیر ساخته شوند.

Super AMOLED نامی است که سامسونگ به صفحه نمایش های خود اطلاق می کند که قبلا فقط در گوشی های رده بالای سامسونگ استفاده می شود اما اکنون آن ها را در گوشی های رده متوسط سامسونگ نیز می توان مشاهده کرد.

Sper AMOLED هم فراتر از یک AMOLED ساده ی پیش فرض است و لایه ی عکس العمل به لمس را به جای این که به عنوان یک لایه بالایی روی صفحه ایجاد کند درون خود صفحه نمایش ساخته است.

در نتیجه صفحه نمایش های Super AMOLED، بهتر از صفحه نمایش های AMOLED نور خورشید را درون صفحه کنترل می کنند و علاوه بر این باتری کمتری نیز مصرف می کنند.

همانطور که از نام آن برمی آید، Super AMOLED صرفا نسخه ارتقا یافته AMOLED به شمار می رود. این فقط یک شعار بازاریابی نیست؛ صفحه نمایش های سامسونگ عموما جزو بهترین صفحه نمایش های گوشی های موبایل رده بندی می شود

مشخصات ال سی دی OLED یا دو آی سی

صفحه نمایش های OLED و LCD از چه نظر متفاوت هستند؟

به طور خلاصه: صفحه نمایش های LED LCD از نور پس زمینه برای روشن کردن پیکسل های شان استفاده می کنند درحالی که پیکسل های OLED در واقع خودشان نور تولید می کنند. شاید شنیده باشید که پیکسل های OLED برون تاب یا گسیلی نامیده می شوند در حالی که تکنولوژی ال سی دی ال ای دی انتقالی است.

روشنایی صفحه نمایش OLED می تواند بر مبنای پیکسل به پیکسل کنترل شود. این نوع از قابلیت صرفا روی ال سی دی ال ای دی امکان پذیر نیست//. در تلویزیون ها و گوشی هایی با صفحه نمایش LCD ارزان، صفحه نمایش های ال ای دی ال سی دی که معمولا از روشنایی مرزی یا نور لبه استفاده می کنند که در این جا چراغ های ال ای دی در واقع کنار صفحه نمایش قرار دارند نه دقیقا در پشت آن ها.

سپس نور حاصل از چراغ های ال ای دی از طریق ماتریکسی برانگیخته می شود که پیکسل های قرمز، سبز و آبی و سپس به چشم های ما می رسد

اصطلاح اولد یا دو آی سی در عرصه ال سی دی گوشی موبایل به چه معنا می باشد؟

متأسفانه امروزه در بین تعمیرکاران و قطعه فروشان این اصطلاح غلط جا افتاده است که به ال سی دی هایی که به هر دلیلی تعویض فلت شده اند و یک ای سی دیگر که از نظر اندازه کوچکتر از آی سی اصلی خود فلت می باشد روی آن ها قرار گرفته شده است اصطلاح OLED به کار می برند. این ال سی دی ها که در واقع همان ال سی دی های CHANGE GLASS هستند و فلت آنها تعویض شده اند . این امر سبب شده است که این دسته از ال سی دی ها هنگام عملکرد دچار مشکلاتی بشوند.

نمونه موردی ال سی دی های TFT,OLED و ORGINAL گوشی شیائومی MI 9T /MI 9T PRO/K20/K20 PRO

مقایسه کلی ال سی دی TFT,OLEDM,ORGINAL

از نظر قیمت و کیفیت به ترتیب زیر می باشد

Sharsell

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *