همه قیمت ها همیشه بروز هستند ، با خیال راحت خرید کنید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بررسی پوکو X3 و پوکو X3 پرو شیائومی

بررسی پوکو X3 و پوکو X3 پرو شیائومی

طراحی و کیفیت ساخت

بدنه‌ی پوکو X3 مانند اغلب میان‌رده‌های اقتصادی، پلاستیکی و براق است تا بدین‌ترتیب گوشی ظاهری شبیه به دستگاه‌های گران‌قیمت شیشه‌ای به خود بگیرد

اما وجود نواری از خطوط مورب روی میانه‌ی پنل پشتی و چینش X-گونه‌ی دوربین‌ها، POCO X3 را اندکی از رقبای پرشمارش متمایز می‌سازد.

بررسی پوکو X3 و پوکو X3 پرو شیائومی

POCO X3

پوکو X3 در دو رنگ خاکستری و آبی به‌فروش می‌رسد که پنل پشتی مدل دوم بسته به زاویه‌ی تابش نور، طیفی از آبی کم‌رنگ تا پررنگ را به‌نمایش می‌گذارد.

آنچه در نگاه نخست به POCO X3، نظر را به‌خود جلب می‌کند، لوگوی غول‌آسای POCO، خطوط مشکی مورب و ماژول زمخت دوربین چهارگانه‌ی دستگاه روی پنل پشتی است

POCO X3 PRO

پوکو X3 پرو طراحی کاملا یکسانی با نسخه‌ی عادی دارد، با این تفاوت که در رنگ‌های مشکی فانتوم، برنزی و آبی به‌فروش می‌رسد.

بررسی پوکو X3 و پوکو X3 پرو شیائومی

چینی‌ها برای نمایشگر پوکو X3 پوششی از جنس گوریلا گلس ۵ و برای POCO X3 پرو پوششی از جنس گوریلا گلس ۶ در نظر گرفته‌اند.

کلید پاور POCO X3 به‌عنوان حسگر اثر انگشت نیز انجام‌وظیفه می‌کندقرارگیری حسگر در لبه‌ی سمت راست را یک نکته‌ی منفی می‌دانیم؛ چراکه با قرار دادن دستگاه در جیب یا گرفتن در دست، به‌صورت مکرر انگشتتان با حسگر تماس پیدا می‌کند و گوشی به‌دنبال بازگشایی قفل برمی‌آید.

صفحه‌نمایش و اسپیکر

POCO X3 و POCO X3 PRO هر دو از نمایشگر ۶٫۶۷ اینچی با پنل IPS LCD و نسبت تصویر ۲۰:۹ استفاده می‌کنند. وضوح ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسلی نمایشگر، تراکم بسیار خوب ۳۹۵ پیکسل‌براینچ را در آن‌ها به‌وجود می‌آورد.

چینی‌ها مدعی هستند که صفحه‌نمایش POCO X3 و POCO X3 PRO از استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کنند و از گواهی Widevine L1 برای استریم آنلاین ویدئوهای با رزولوشن بالا نیز بهره می‌برند

بررسی پوکو X3 و پوکو X3 پرو شیائومی

توجه داشته باشید که تراشه‌ی اسنپدراگون 732G به‌کاررفته در POCO X3 به‌اندازه‌ای قدرتمند نیست که بتواند با بهره‌گیری از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی نمایشگر، نرخ فریم بیش از ۶۰ فریم‌برثانیه را در بازی‌ها ارائه دهد

اما در مورد POCO X3 پرو چنین نیست و این گوشی هوشمند به‌کمک تراشه‌ی قدرتمند اسنپدراگون 860 می‌تواند به نرخ‌های بالاتر در بازی‌ها دست یابد.

بررسی پوکو X3 و پوکو X3 پرو شیائومی

نمایشگر POCO X3 وPOCO X3 PRO سه پروفایل رنگی Auto و Saturated و Standard (در نسخه‌ی پرو با نام Original) را دراختیار کار می‌گذارند و به‌صورت پیش‌فرض روی حالت Auto تنظیم شده‌اند

POCO X3 PRO در زمینه‌ی روشنایی نمایشگر، اندکی ضعیف‌تر از نسخه‌ی عادی عمل می‌کند

نرم‌افزار و رابط کاربری

POCO X3 به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۰ و رابط کاربری MIUI 12 درحالی‌کهPOCO X3 PRO با همین رابط کاربری و اندروید ۱۱ در دسترس کاربران قرار دارد

البته شیائومی می‌گوید این گوشی‌های هوشمند در موج دوم انتشار به‌روزرسانی MIUI 12.5 نیز قرار دارد

بررسی پوکو X3 و پوکو X3 پرو شیائومی

آنچه در مورد این دو گوشی جلب توجه می‌کند، تعداد بسیار زیاد بازی‌ها و اپ‌های متفرقه‌ی موجود در این گوشی هوشمند است، خوشبختانه تمام این اپ‌‌ها را می‌توان به‌سادگی از دستگاه حذف کرد.

نکته‌ی منفی دیگر در مورد تجربه‌ی کاربری گوشی،وجود تبلیغات متعدد در MIUI‌ هست که به‌نظر می‌رسد تعداد  در دستگاه‌های اقتصادی خانواده‌ی شیائومی بیشتر از دستگاه‌های بالارده باشد.

عملکرد، تجربه بازی و باتری

فاحش‌ترین تفاوت بین این دو گوشی به تراشه‌ی آن‌ها بازمی‌گردد؛ درحالی‌که پوکو ایکس ۳ از تراشه‌ی میان‌رده‌ی Snapdragon 732G قدرت می‌گیرد.

پوکو ایکس ۳ پرو تراشه‌ی قدرتمند Snapdragon 860 را در دل خود دارد. اسنپ دراگون 732G و 860 به‌ترتیب نسخه‌ای به‌روزشده از اسنپ دراگون 730G و 855 به‌حساب می‌آیند؛ البته مشخصات فنی اسنپ دراگون 860 کاملا با اسنپ دراگون 855 پلاس برابری می‌کند.

بررسی پوکو X3 و پوکو X3 پرو شیائومی

هر دو تراشه‌ی اسنپ دراگون 732G و اسنپ دراگون 860 درمقایسه‌با نسل قبلی، بالغ‌بر ۱۵ درصد عملکرد GPU بهتری دارند و فرکانس هسته‌ی قدرتمند آن‌ها به‌ترتیب ۱۰۰ و ۱۲۰ مگاهرتز بیشتر است؛ موضوعی که در نهایت به بهبود عملکرد CPU-محور دو تراشه می‌انجامد.

قابلیت های اسنپ دراگون 732 و 860

اسنپ دراگون 732G و 860 از اتصال LTE پشتیبانی می‌کنند؛ اما سرعت اتصال بیشینه‌ی در دسترس با مودم X24 به‌کاررفته در اسنپ دراگون 860 به‌مراتب بیشتر از برادر میان‌رده‌اش است. هر دو تراشه قابلیت پشتیبانی از شبکه‌ی Wi-Fi 6 و بلوتوث نسخه‌ی ۵٫۱ را نیز دارند.

اسنپدراگون 732G از ضبط ویدئوی 4K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه و پخش ویدئوی 4K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه پشتیبانی می‌کند و البته پوکو X3 نیز از این توانایی در بخش دوربین بهره می‌گیرد

از سوی دیگر اسنپدراگون 860 قابلیت ضبط ویدئوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه را دارد؛ اما پوکو X3 پرو از آن بهره نمی‌گیرد و ویدئوهای 4K را با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه ضبط می‌کند.

بررسی پوکو X3 و پوکو X3 پرو شیائومی

POCO X3 مدل NFC را می‌توان در یکی از سه نسخه‌ی ۶ | ۶۴، ۶ | ۱۲۸ یا ۸ | ۱۲۸ گیگابایتی خریداری کرد؛ اما POCO X3 PRO با مدل‌های ۶ | ۱۲۸، ۸ | ۱۲۸ یا ۸ | ۲۵۶ گیگابایتی در دسترس قرار دارد.

LiquidCool Technology

پوکو می‌گوید گوشی میان‌رده‌اش از فناوری LiquidCool Technology 1.0 Plus برای خنک‌سازی بهره می‌گیرد.

هر دو گوشی پوکو ایکس ۳ ان اف سی و پوکو X3 پرو از باتری ۵۱۶۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برند و به‌‌ادعای شرکت سازنده می‌توانند به‌مدت حدود ۱۰ ساعت اجرای بازی یا ۱۷ ساعت پخش فیلم همراه کاربر باشند.

شارژر

هر دو میان‌رده‌ی توانمند پوکو با شارژر ۳۳ واتی به‌فروش می‌رسند و به‌کمک این شارژر ظرف مدت‌زمان بسیار خوبِ ۸۰ دقیقه به‌صورت کامل شارژ می‌شوند.

دوربین

در گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی دو ماژول ۲ یا ۵ مگاپیکسلی نیز درکنار دوربین‌های دیگر می ببینیم که روی کاغذ وظیفه‌ی ثبت عکس‌های ماکرو و سنجش عمق در عکس‌های پرتره را برعهده دارند

اما در عمل بیشتر برای خالی‌نبودن عریضه به‌کار می‌روند تا شرکت سازنده بتواند روی چهارگانه یا سه‌گانه بودن دوربین مانور دهد.

بررسی پوکو X3 و پوکو X3 پرو شیائومی

جمع‌بندی

در زمان بررسی این دو گوشی هوشمند با قیمت‌های فوق‌العاده رقابتی حدود ۵ تا ۶ میلیون و ۶ تا ۷ میلیون تومان به‌فروش می‌رسند

در بازه‌ ابن قیمت، به‌سختی می‌توان محصولی پیدا کرد که به‌اندازه‌ی X3 و X3 پرو قابلیت‌های متنوع را در خود بگنجاند.

صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی با حساسیت لمسی ۲۴۰ هرتز، دوربین ۶۴ مگاپیکسلی یا ۴۸ مگاپیکسلی با عکاسی و فیلم‌برداری 4K مطلوب، شارژدهی بسیار خوب و عملکرد سریع و روان از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های میان‌رده‌‌های اقتصادی پوکو به‌شمار می‌آیند.

بررسی پوکو X3 و پوکو X3 پرو شیائومی

با وجود تمام ویژگی‌های ستودنی هر دو گوشی، مانند هر محصول دیگری، بی‌نقص نیستند.

بدنه‌ی قطور، داغ‌شدن بیش‌از حد مدل پرو، عکاسی نه‌چندان رضایت‌بخش در تاریکی، بروز Ghosting جزئی حین اسکرول روی صفحه‌نمایش مهم‌ترین نقاط ضعف آن‌ها است.

بررسی پوکو X3 و پوکو X3 پرو شیائومی

از سوی دیگر وجود تبلیغات در دل رابط کاربری و تعداد زیادِ اپلیکیشن‌های متفرقه ممکن است برای برخی افراد آزاردهنده باشد.

اگر حدود ۶ میلیون تومان بودجه دارید، خوره‌ی بازی هستید، سنگینی گوشی یا داغ‌شدن آن چندان برایتان اهمیت ندارد، POCO X3 پرو بهترین دستگاهی است که می‌توانید خریداری کنید.

و اگر بودجه‌تان به‌سختی از ۵ میلیون تومان تجاوز می‌کند و به‌دنبال گوشی هوشمندی با عکاسی مطلوب و شارژدهی بسیار خوب هستید، POCO X3 می‌تواند جزو گزینه‌هایتان قرار گیرد.

بررسی پوکو X3 و پوکو X3 پرو شیائومی

البته می‌توانید به ردمی نوت ۱۰ و گلکسی A32 نیز فکر کنید؛ اما بی‌شک باید توجه داشته باشید که دو گزینه‌ی یادشده به‌اندازه‌ی  POCO X3 قدرتمند نیستند، در عوض از صفحه‌نمایش OLED با رنگ‌های چشم‌نوازتر و روشنایی بیشتر بهره می‌برند.

بررسی پوکو X3 و پوکو X3 پرو شیائومی

برای اطلاع از قیمت شیشه دوربین XIAOMI POCO X3 به سایت مراجعه کنید.

 

عسل امیدوار

یک نظر

  • رضا فیضی برما گفت:

    من خودم پوکو ایکس تری پرو دارم هیچ گوشی مثل ا 72یا ردمی نوت ده پرو یا ……به گرد پای پوکو ایکس تری پرو نمیرسند

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *