همه قیمت ها همیشه بروز هستند ، با خیال راحت خرید کنید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

با رعایت این نکات بهترین عکس‌های پرتره را با گوشی بگیرید

با رعایت این نکات بهترین عکس‌های پرتره را با گوشی بگیرید

با رعایت این نکات بهترین عکس‌های پرتره را با گوشی بگیرید

عکاسی پرتره

sharsell

امروزه کمتر کسی برای عکس‌برداری و حتی فیلم‌برداری سراغ دوربین‌های حرفه‌ای با لنزهای بزرگ و باکیفیت‌تر می‌رود. با پیشرفت گوشی‌ها و تکنولوژی دوربین آن‌ها، این محصولات می‌توانند تا حد قابل قبولی در تصویربرداری و فیلم‌برداری کمک حال کاربران باشند و آن‌ها را تا حدودی از استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای بی‌نیاز کنند. در این متن سعی داریم ۱۱ تکنیک برای عکاسی پرتره با گوشی بیان کنیم.

اما قبل از معرفی تکنیک‌ها اجازه دهید کمی راجع به عکاسی پرتره توضیح دهیم. عکاسی پرتره، شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از چهره انسان عکسبرداری می‌شود. فردی که جلوی دوربین است، معمولا به صورت مستقیم به دوربین نگاه می‌کند و به غیر از سوژه بقیه‌ی قسمت‌های عکس تار است، در واقع تمرکز اصلی عکس بر روی سوژه قرار دارد.

۱) کسب اطلاع در مورد حالت پرتره دوربین گوشی

با رعایت این نکات بهترین عکس‌های پرتره را با گوشی بگیرید
مطلع‌شدن از ویژگی‌های حالت پرتره دوربین گوشی

همان طور که اطلاع دارید، سخت‌افزار گوشی‌ها از قبیل دوربین آن‌ها، با یکدیگر متفاوت هستند و دارای کارایی مختلفی هستند. اگر می‌خواهیم عکس پرتره با گوشی را به خوبی ثبت کنیم، باید از حالت پرتره آن گوشی مطلع شویم. این حالت در گوشی‌های مختلف با عناوین پرتره، لایو فوکوس و … مشخص می‌شود.

هر کاربری که علاقمند است عکس پرتره با گوشی خود ثبت کند، باید از نحوه عملکرد دوربین گوشی خود حین ثبت تصاویر پرتره آگاه باشد و با در نظر گرفتن آن، بهترین تصاویر کلوزآپ را ثبت نماید.

۲) نورپردازی، مهم‌ترین جنبه تصویربرداری

با رعایت این نکات بهترین عکس‌های پرتره را با گوشی بگیرید
نورپردازی در تصویربرداری پرتره با گوشی

نورپردازی نه تنها در تصاویر پرتره، بلکه در کل حالت‌های تصویربرداری و حتی در فیلم‌برداری، اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر سوژه مورد نظرمان به وسیله نور مناسب، روشن نشده باشد، هیچ‌گاه نمی‌توان انتظار تصویر مناسبی از آن سوژه داشت. لازم به ذکر است که دوربین گوشی هر چقدر هم حرفه‌ای و به‌روز به باشد، در صورت نبود نور مناسب و کافی، هیچ کاری از دستش بر نخواهد آمد.

منظور از نور مناسب، نور متناسب با رنگ سوژه و شرایط محیطی است. به عبارت ساده‌تر، اگر در اتاقی سربسته مشغول ثبت عکس پرتره با گوشی هستیم، باید رنگ دیوارها و نور غالب محیط را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر محیط مدنظر، محیطی روشن با نور سفید است، باید سعی کنید نور زرد رنگ به سوژه بتابانید تا تصویر بهتر دیده شود.

به عنوان مثالی دیگر، تصویربرداری پرتره در حین شب را در نظر بگیرید. طبیعتا در چنین شرایطی نور کم است و باید با نور مصنوعی سبب روشن دیده‌شدن سوژه شویم. در چنین مواقعی، فلاش دوربین می‌تواند گره‌گشای مشکل نور در عکس پرتره باشد. لازم به ذکر است که استفاده از فلاش در اغلب موارد نه تنها کمک‌کننده نیست، بلکه باعث بدتر شدن کیفیت تصاویر نیز می‌شود. چراکه این نور، نوری شدید است و باعث می‌شود سوژه بیش از حد نورانی به نظر بیاید، یعنی یک سوژه غیر مصنوعی. توصیه ما، استفاده از نورهای محیطی مانند تیر چراغ برق، یا در صورت نبود آن‌ها، استفاده از ابزارآلات نورپردازی است.

به عنوان نکته آخر در مورد نورپردازی، می‌توانیم به ایجاد تضاد نوری با استفاده از نور خورشید اشاره کنیم. فرض کنید در داخل یک اتاق در حال ثبت عکس پرتره با گوشی هستید. سعی کنید سوژه را به نحوی در مقابل نور خورشید تابیده‌شده از پنجره قرار دهید که یک سمت آن تاریک و سمت در مقابل خورشید، روشن دیده شود. این تضاد، باعث جلو‌گر شدن تصاویر پرتره شما می‌شود و بیننده تصویر حس مطلوبی از تماشای آن به دست می‌آورد.

۳) از نردیک‌شدن به سوژه نترسید!

با رعایت این نکات بهترین عکس‌های پرتره را با گوشی بگیرید
از نردیک‌شدن به سوژه نترسید!

گاهی پیش می‌آید که برای ثبت عکس پرتره با گوشی ، توانایی استفاده از دوربین چندگانه به هر دلیلی برای کاربران فراهم نمی‌شود. در چنین حالتی، باید از دوربین معمولی تلفن همراه استفاده کرد، اما دوربین معمولی تلفن‌های همراه (همان دوربین‌هایی که تا چند سال پیش در اسمارت فون‌ها استفاده می‌شدند و چندگانه نبودند) مانند دوربین‌های چندگانه تصاویر جذاب کلوزآپ را ثبت نمی‌کنند. راهکار برای فرار از این مشکل چیست؟

در چنین حالتی، بهتر است به سوژه عکاسی پرتره خود تا حدی نزدیک شوید و سپس روی آن سوژه فوکوس کنید.

۴) نور تصویربرداری را برای عکاسی در محیط باز کم کنید

با رعایت این نکات بهترین عکس‌های پرتره را با گوشی بگیرید
کم‌کردن نور تصویر در تصویربرداری از سوژه‌ها در محیط باز

منظور از نور تصویربرداری همان Exposure دوربین گوشی است که از نرم‌افزار دوربین گوشی قابل تغییر است. اگر در محیط‌های باز مشغول عکاسی هستید، بهتر است نور تصویربرداری را کمتر کنید تا با کمک نور محیطی، تصویر جذابی ثبت کنید.

اگر این عدد را بیشتر کنید، باعث می شود نور بیشتری به لنز دوربین اثر بگذارد و در نهایت تصویر بسیار روشنی حاصل شود. طبیعتا تصویر دارای روشنایی بیش از اندازه باعث غیرطبیعی دیده شدن چهره‌ می‌شود. بنابراین اگر در فضای باز عکاسی می‌کنید، برای ثبت عکس پرتره با گوشی نور تصویربرداری را در حالت مناسب قرار دهید.

۵) از گرفتن تصاویر متعدد فرار نکنید!

تصاویری که در شبکه‌های مجازی افراد مختلف مشاهده می‌کنید، با یکبار عکس گرفتن حاصل نشده‌اند. تصاویر مورد نظر، پس از بررسی شرایط محیطی و تست متفاوت‌ترین حالات سوژه و محیط گرفته شده‌اند. شاید برای یک تصویر جذابی که در جایی می‌بینید، به اندازه ۳۰ یا حتی تعداد بیشتری عکس گرفته شده‌است و در نهایت آن عکس جذاب انتخاب شده است. تصاویر پرتره نیز از این قاعده مستثنا نیستند و با تست کردن حات‌های متفاوت می‌توانند بهینه‌تر شوند.

به لطف گوشی‌های مدرن امروزی و حافظه‌های داخلی و حتی مموری کارت‌های با حجم بالا، می‌توان تصاویر متعددی از مکان‌ها و سوژه‌ها گرفت. اگر تصویر پرتره‌ای را از سوژه‌ای گرفتید و نتیجه آن چیزی که می‌خواستید نشد، از تست حالت‌های دیگر نترسید! ممکن است تصویری که گرفته‌اید به‌خاطر قرار گرفتن در معرض نور نامناسب، کیفیت قابل قبولی نداشته باشد. باید تغییر حالت دوربین و یا تغییر حالت و مکان سوژه، می‌توانید شرایط و حالات مختلف تصویربردری را تست کرده و در نهایت به تصویر مناسبی دست یابید.

۶) از لنز تمیز برای عکس پرتره با گوشی استفاده کنید

شرایطی را در نظر بگیرید که همه عناصر محیط و سوژه بر وفق مراد است، ولی باز هم تصویر کیفیت مطلوب را ندارد. در این حال، حتما نگاهی به لنز بیاندازید. هر چقدر هم سوژه و شرایط محیطی مانند نور مناسب باشد، در صورت تمیز نبودن لنز، انتظار گرفتن عکس پرتره با گوشی ، انتظاری نامعقول است.

لنز کثیف دوربین باعث می‌شود لکه‌هایی در تصاویر به وجود بیایند. علاوه بر آن، تار شدن تصویر نیز از نتایج کثیف‌بودن لنز است. بنابراین سعی کنید قبل از عکاسی، لنز دوربین را تمیز کنید تا بتوانید بهترین تصویر را از سوژه ثبت کنید. برای این کار، می‌توانید از گوشه لباس نخی خود استفاده کنید. خاطر نشان می‌شود که برای تمیزکردن لنز دوربین، از شوینده‌هایی مانند شیشه‌پاک‌کن استفاده نکنید. این مواد در درازمدت باعث واردکردن آسیب‌های جدی به سخت‌افزار دوربین می‌شوند.

۷) فوکوس دوربین را همیشه درست تنظیم کنید

با رعایت این نکات بهترین عکس‌های پرتره را با گوشی بگیرید
تنظیم درست فوکوس دوربین

فوکوس، عاملی است که باعث می‌شود روی یک سوژه به جای سایر سوژه‌های موجود در تصویر متمرکز شویم. همیشه مطمئن شوید که حین تصویربرداری، فوکوس را به طور دقیق روی سوژه مدنظر خود تنظیم کرده‌اید. با این کار تمرکز دروبین روی آن سوژه بیشتر شده و سایر سوژه‌ها تار و بوکه دیده می‌شوند. این حالت نه تنها باعث جذابیت سوژه پرتره عکس می‌شود، بلکه باعث تار شدن سایر عوامل محیطی و افزایش وضوح سوژه اصلی می‌شود.

۸) حین ثبت عکس پرتره با گوشی، تلفن همراه را ثابت نگه دارید

این مورد یکی از اصل‌های اساسی عکاسی و فیلم‌برداری است و هر چقدر حین انجام این کارها، اسمارت فون ثابت‌تر باشد، تصویر و فیلم قابل قبول‌تری به دست خواهد آمد. با تکان دادن دوربین حین تصویربرداری پرتره، تصویر تار به‌دست خواهد آمد که مطلوب هیچ کسی نیست.

برخی از موبایل‌ها برای فرار از لرزش دست کاربر و تارشدن تصویر، حالتی را تحت عنوان Steady Shot در گوشی‌های خود تعبیه می‌کنند. این دوربین‌ها در صورت بروز تکان‌های نسبتا جزئی نیز کیفیت تصاویر را حفظ می‌کنند و از بروز مشکلات ناشی از آن خودداری می‌کنند.

۹) استفاده از ابزارهای تصویربرداری موبایلی

با رعایت این نکات بهترین عکس‌های پرتره را با گوشی بگیرید
استفاده از ابزارهای تصویربرداری موبایلی

همان طور که گفتیم، برخی از تلفن‌های همراه دارای قابلیت‌هایی هستند که از بروز کیفیت نامناسب تصویر حین تصویربرداری خودداری می‌کنند؛ اما اگر چنین حالتی در گوشی نباشد چکار باید کرد؟ در چنین شرایطی، می‌توانید از لوازم جانبی تصویربرداری موبایلی استفاده کرده و کیفیت تصاویر را بهینه‌تر کنید. به عنوان مثال، استفاده از 3پایه موبایلی برای گرفتن عکس پرتره با گوشی می‌تواند مناسب باشد؛ که هم باعث افزایش کیفیت تصویر می‌شود و هم از لرزش ناخواسته دوربین خودداری می‌کند.

۱۰) استفاده از قانون یک سوم

با رعایت این نکات بهترین عکس‌های پرتره را با گوشی بگیرید
استفاده از قانون یک سوم در تصویربرداری

قانون یک سوم، قانونی در عکاسی است که باعث جذاب‌تر شدن تصاویر می‌شود. تصویر را اگر به سه قسمت عمودی تقسیم کنیم، سوژه بهتر است در یکی از قسمت‌های راست یا چپ قرار گیرد تا جلوه بهتری بدهد. به عبارت دیگر، نباید سوژه مهم تصویر شما، در قسمت میانی تصویر واقع شود. این قانون قانون یک سوم نامیده می‌شود و نباید حین ثبت عکس پرتره با گوشی نیز از آن غافل شد.

۱۱) استفاده از خطوط محیطی برای افزایش جذابیت تصاویر پرتره

با رعایت این نکات بهترین عکس‌های پرتره را با گوشی بگیرید
استفاده از خطوط محیطی برای جذاب‌تر‌کردن تصاویر

در هر محیطی که مشغول عکاسی هستیم، خطوطی وجود دارند که می‌توانند کمک‌کننده ما برای افزایش کیفیت تصویر باشند. به عنوان مثال، محیط یک کوچه را در نظر بگیرید که در آن مشغول عکاسی پرتره با گوشی هستیم. در این محیط، خطوطی مانند تیر چراغ برق، خط پیاده‌رو و … موجود هستند که می‌توانیم تصویر را به گونه‌ای با این خطور موازی ثبت کنیم و جذابیت این تصاویر را بیش از حالت معمولی کنیم.

به عنوان نکته دیگری در مورد استفاده از خطوط محیطی، باید به خطوط آغاز شده از یک سمت تصویر و ادامه‌‌دار تا سمت‌دیگر تصویر اشاره کنیم. جاده‌ای را فرض کنید که عکاس روی آن قرار دارد. این جاده از نزدیک‌ترین قسمت به دوربین آغاز می‌شود و تا بی‌نهایت ادامه دارد. عکاس می‌تواند خود را روی این جاده قرار داده و تصویری را ثبت کند که کل جاده در آن معلوم باشد.

منبع: Androidcentral + Iphonephotographyschool

شارسل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *