همه قیمت ها همیشه بروز هستند ، با خیال راحت خرید کنید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

با بلاکچین بیشتر آشنا شویم

با بلاکچین بیشتر آشنا شویم

با تکنولوژی بلاکچین بیشتر آشنا شویم

اینروزها بیشتر از هر زمان دیگری اسم بیت کوین، تتر یا اتریوم و سایر ارزهای دیجیتالی به گوشتان خورده است.

با وجود تب تند سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال و تبلیغات فراوان، تعجبی نیست که افراد زیادی این نام‌ها را می‌شناسند.

کمتر کسی، حتی در بین سرمایه گذاران ریز و درشت بیت کوین، که به طور کامل با تکنولوژی بلاکچین و کاربردهای آن آشنا باشد.

با بلاکچین بیشتر آشنا شویم

در ادامه مطلب سعی داریم این مبحث از دنیای فناوری را به طور کامل توضیح دهیم.

تعریف ساده بلاکچین

بلاکچین چیست؟

ساده‌ترین تعریف بلاکچین (Blockchain) در نام انگلیسی آن پیداست. همانطور که می‌بینید نام آن از دو بخش block (بلوک) و chain (زنجیر) تشکیل شده است.بلاکچین در واقع از بلوک‌های جداگانه‌ای از اطلاعات تشکیل شده که زنجیر وار به هم متصل هستند.

با بلاکچین بیشتر آشنا شویم

این بلاک ها طی فرآیند خاصی رمزگذاری شده و با تکنولوژی های امنیتی مانند هش در مقابل تغییرات ایمن می شوند.

اطلاعات بلاکچین به جای ذخیره در سرور مرکزی یک بانک در صدها و هزاران کامپیوتر متصل به شبکه ذخیره می شوند و به این ترتیب نمی توان تغییری در آن ایجاد کرد.

این تکنولوژی باعث می‌شود امنیت اطلاعات ذخیره شده در بلوک‌ها، از جمله اطلاعات مربوط به معاملات ارزهای دیجیتال، تا حد زیادی افزایش یابد و امکان هک شدن آن به شدت کاهش یابد.

 ساختار بلاکچین

  هر یک از بلوک های موجود در بلاک چین از قسمت های دیجیتالی اطلاعات که شامل سه بخش است تشکیل شده اند:

۱) اطلاعات مربوط به تراکنش های شما:

به عنوان مثال تاریخ، زمان و مبلغ آخرین خرید بیت کوین شما.

۲) اطلاعات  شرکت کنندگان در معاملات:

استفاده از امضای دیجیتال به جای نام واقعی شما، خرید شما بدون هیچ گونه اطلاعات شناسایی با استفاده از یک “امضای دیجیتال” منحصر به فرد ثبت می شود.

۳) هر بلوک اطلاعات متمایزی با دیگر بلوک ها دارد:

   همانطور که هریک از ما اثر انگشت داریم تا بتوانیم از یکدیگر متمایز شویم، هر بلوک کد منحصر به فردی به نام “هش” (hash) را ذخیره می کند که به ما امکان می دهد آن را از هر بلوک دیگر تشخیص دهیم.

  به این ترتیب بلوکهای مربوط به دو معامله با جزئیات یکسان، به دلیل کدهای منحصر به فرد آنها، از هم قابل تفکیک هستند.

با بلاکچین بیشتر آشنا شویم

بلاک چین چگونه کار می کند؟

    بلاک چین تمامی اطلاعات و جزییات تک تک تراکنش‌های صورت گرفته با این ارز دیجیتال را در خود ذخیره می‌کند و اگر یک کاربر بخواهد یک بیت کوین را بیش از دو بار معامله (یعنی کلاهبرداری کند) مانع آن می شود.

با بلاکچین بیشتر آشنا شویم

هر بلوک زمانی که داده های جدید را ذخیره می کند به بلاک چین اضافه می شود.این گونه با زنجیره ای از چندین بلوک که بهم وصل شده اند عنوان کلی بلاکچین پدید می آید.

برای اینکه یک بلوک به بلاک چین اضافه شود، باید چهار اتفاق رخ دهد:

۱) یک معامله باید انجام شود.
۲) پس از خرید، معامله شما باید تأیید شود.

این کار را  شبکه رایانه ها که بیش از هزاران رایانه هستند و در سراسر جهان گسترده اند انجام می دهند.

۳) جای ذخیره هر معامله باید در دل یک بلوک باشد.

پس از تأیید درستی معامله شما، اطلاعات در یک بلوک اختصاصی ثبت می شود. در آنجا، اطلاعات معامله شما در کنار بی شمار تراکنش مشابه قرار می گیرد.

۴) به هر بلوک باید هَش (کد) داده شود:

پس از تأیید همه معاملات یک بلوک، باید به آن بلوک یک کد شناسایی منحصر به فرد به نام هَش داده شود. پس از گرفتن هَش اختصاصی، آن بلوک به بلاک چین اضافه می شود.

با بلاکچین بیشتر آشنا شویم

کاربردهای بلاکچین

معامله ارزهای دیجیتال؛ مهم‌ترین کاربرد بلاکچین

مهم‌ترین کاربرد بلاکچین، که این روزها بسیار همه گیر شده، انجام معاملات ارزهای دیجیتال بر این بستر است. پادشاه ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین نیز برای اولین بار بر همین بستر برای خرید و فروش عرضه شد.

با بلاکچین بیشتر آشنا شویم

با استفاده از فناوری بلاکچین شما خیلی راحت و ایمن می‌توانید بدون نیاز به واسطه‌هایی مانند بانک، به خرید و فروش بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال بپردازید.

اهمیت بلاکچین برای احراز هویت

فرآیند احراز هویت بخش جدایی ناپذیر برخی از شرکت‌ها و سیستم‌های اداری است که اخیراً هم توسط چندین شرکت به صورت دیجیتال انجام شد.

با بلاکچین بیشتر آشنا شویم

احراز هویت دیجیتال با روش قدیمی هزینه زیادی برای سازمان‌ها دارد. از طرفی هم امنیت اطلاعات اشخاص را تضمین نمی‌کند.در حالی است که احراز هویت با استفاده از بلاکچین با هزینه کمتر و امنیت بالاتری انجام می‌شود.

کاهش تقلب در انتخابات دیجیتال با فناوری بلاکچین

انتخابات دیجیتال چند سالی بود که در کشورهای کوچک به روش قدیمی اجرا می‌شد. اما به دلیل ضعف امنیت و دسترسی راحت هکرها به رأی‌ها و امکان دستکاری و تقلب در آن‌ها، متوقف شد. تا اینکه سطوح دیگری از کاربردهای بلاکچین کشف شد و پای آن به انتخابات دیجیتال هم باز شد.

با بلاکچین بیشتر آشنا شویم

از آنجا که با فناوری بلاکچین احراز هویت امن‌تر و کم هزینه‌تر است و شبکه اطلاعات آن متمرکز نیست، امنیت مطلوبی برای برگزاری انتخابات در اختیار دولت‌ها و سازمان‌ها قرار می‌دهد.

کاربرد فناوری بلاکچین در سیستم بانکداری

فناوری بلاکچین می‌تواند سیستم بانکداری را متحول کند. این فناوری با ثبت اسناد و جزئیات همه معاملات پولی-بانکی درون شبکه‌ای از بلوک‌ها و تأمین امنیت آن‌ها، خطر کلاهبرداری را کاهش می‌دهد.

از طرفی این تکنولوژی غیر متمرکز امروزه به شما اجازه می‌دهد بدون توجه به تحریم‌ها، بتوانید با سراسر جهان در بستری امن مراودات مالی خود را انجام دهید.

با بلاکچین بیشتر آشنا شویم

بلاکچین چه مشکلات و محدودیت هایی دارد؟

۱) اصطلاحات تخصصی:

فناوری بلاک چین به دلیل نوظهوری دارای مجموعه واژگانی کاملا جدید است.در طول این چند سال تلاش های متعددی در زمینه ارائه واژه نامه ها، تعاریف و فهرست های کامل و آسان انجام شده است.

۲) گستردگی شبکه :

باید شبکه ای بزرگ از کاربران وجود داشته باشد که بلاک چین ها به سود کامل برسند.البته بر سر این که آیا این گستردگی ایراد مهمی برای برخی از پروژه های مجاز بلاک چین ها هست یا نه بحث وجود دارد.

۳) هزینه تراکنش ها، سرعت شبکه :

تبادلات بیت کوین که در چند سال اول حضورش تقریبا رایگان اعلام شد، اکنون هزینه های قابل توجهی دارد.

۴) نقص امنیتی غیرقابل اجتناب :
حمله 51 درصد

در بیت کوین و سایر بلاک چین ها یک نقص امنیتی قابل توجه وجود دارد: اگر بیش از نیمی از رایانه هایی که به عنوان گره در شبکه فعالیت می کنند دروغ بگویند،دروغ به حقیقت تبدیل می شود.

این نقص “حمله 51درصد” نامیده می شود وبه همین دلیل استخراج بیت کوین توسط جمع به دقت مورد نظارت قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که هیچ کس ناآگاهانه چنین نفوذی را در شبکه فراهم نمی آورد.

با بلاکچین بیشتر آشنا شویم

امیدواریم از این مقاله که به زبان ساده بلاکچین و کاربردهای آن را توضیح دادیم استفاده لازم را برده باشید، با تشکر از همراهی شما.

عسل امیدوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *